torsdag den 9. oktober 2014

Helle fandt kærligheden efter fedmeoperation

For fire år siden vejede Helle Vibeke Jensen næsten det dobbelte af i dag – og levede et ensomt liv. Efter en fedmeoperation og næsten 50 kilo vægttab har randrusianeren imidlertid fundet kærligheden, og til sommer skal hun giftes. Allerede da Helle Vibeke Jensen var 17-18 år, havde hun problemer med vægten. For meget mad og for lidt motion havde gjort hende tyk, og hun følte sig alt andet end tiltrækkende. Efter knap 30 år som overvægtig og utallige slankekure tog Helle derfor en beslutning for livet og valgte at få en fedmeoperation.

"Inden da havde jeg forsøgt alt muligt i håbet om et varigt vægttab. Min læge regnede sig frem til, at jeg alt i alt havde tabt mig mere end 300 kilo, som jeg så havde taget på igen. Derfor følte jeg, at en operation var min sidste chance," siger den 156 cm høje kvinde, der inden operationen vejede 107 kilo.

Efter fedmeoperationen på privathospitalet Aleris-Hamlet i Aarhus vejer Helle nu mellem 58 og 59 kg – tæt på det halve af før. Og hun har i bogstaveligste forstand fået et nyt liv. "Jeg føler mig stærkere og friskere, og jeg bliver set på som en helt anden person – sådan en lille, kvik nips," siger den 49-årige social- og sundhedshjælper.

Følte sig udstødt

Helle troede, at de fysiske forandringer ville betyde mest, men hun er overrasket over, hvordan vægttabet har fået folk til at se på hende med andre øjne.

"Den sociale accept har haft størst betydning. Før i tiden følte jeg mig stigmatiseret eller udstødt, fordi jeg var stor. Jeg var tvunget til at være festens midtpunkt og påtage mig masker og roller for at kompensere for den måde, jeg så ud på. Nu hviler jeg mere i mig selv."

Social- og sundhedshjælperen føler sig også som en ligeværdig kollega på arbejdet. Der bliver lyttet, når hun taler, og hun tør tage initiativ til opgaver, hun aldrig overvejede som overvægtig.

Skal stadig passe på

Helle Vibeke Jensen understreger flere gange, at det har været hårdt arbejde at halvere vægten. Fedmeoperationen har været et godt værktøj, men sund kost og motion har også været vigtigt.

"Når folk siger, at en fedmeoperation er den nemme løsning, ved de ikke, hvad de snakker om. Resten af livet skal jeg passe på med, hvad jeg spiser, og jeg får det dårligt, hvis jeg fx indtager for meget sukker," siger kronjyden.

Daglige ture i fitnesscentret har ikke en del af æren for vægttabet – faktisk dyrker Helle Vibeke Jensen slet ikke hård motion. I stedet går hun lange ture og cykler mere end nogensinde før.

"Den største ændring for mig har været kosten. Det, jeg spiser, skal give mening for mig. Jeg har også startet en Facebookgruppe, hvor jeg vejleder folk, der gerne vil tabe sig."

Alligevel hvid brud

Helle fortryder ikke et sekund, at hun valgte at få foretaget en fedmeoperation, og til sommer kommer den ultimative belønning: Hun har fundet kærligheden og skal giftes.

"Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle være hvid brud, for jeg ville ikke stå i kirken i en str. 56. Men nu kan jeg komme i en størrelse, jeg selv er tilfreds med, og jeg glæder mig helt enormt," siger Helle Vibeke Jensen.

Ifølge Aleris-Hamlet Hospitaler er en fedmeoperation ofte den eneste effektive metode til et varigt vægttab, hvis man er svært overvægtig og har mange mislykkede forsøg på at tabe sig i bagagen. Selvom man bliver fedmeopereret, er man dog stadig nødt til at omlægge sin livsstil, hvis man vil fastholde vægttabet.

Aleris-Hamlet Hospitaler er Danmarks største og bredeste privathospital med afdelinger i Esbjerg, Herning, København, Aalborg og Aarhus. Hospitalerne tilbyder undersøgelse og behandling inden for mere end 40 specialer – og har også en førende position på det kosmetiske område.


Læs mere her

tags: hospital, Danmark, København, Esbjerg, Facebook, Herning, Aalborg, slank, overvægtig, værktøj, fitness, vægttab, livsstil, Fedmeoperation,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar