tirsdag den 28. oktober 2014

Fedmeoperation blev startskuddet til nyt kapitel i Jettes liv

Jette Sørensen har tabt mere end en tredjedel af sin kropsvægt efter en gastric bypass-operation, og det har været begyndelsen på et nyt og mere lykkeligt liv for amagerkaneren. Da Jette Sørensen besluttede at få foretaget en fedmeoperation, blev det startskuddet til et nyt kapitel i hendes liv. Hun fik grundet den fornyede selvtillid, de kropslige forandringer førte med sig, en stor lyst til at udfordre sig selv på ny, og hun nyder i det hele taget de mange muligheder, operationen har skabt.

– Mine veninder siger, at jeg er blevet langt mere selvsikker og glad end tidligere. Sådan har jeg det helt sikkert også selv. Det er blevet meget nemmere for mig at møde livets mange udfordringer. Jeg er f.eks. også begyndt at gå til zumba og body-fit og dyrker i det hele taget mig selv på en helt anden måde end tidligere.

I dag har Jette Sørensen også sagt farvel til et forhøjet blodtryk, og hun er ikke længere tvunget til at tage medicin for at holde blodtrykket i balance. Hun glæder sig over ikke længere at være i risiko for at få en af de mange følgesygdomme, overvægt kan føre med sig. - Begge mine forældre døde i en tidlig alder. Det var ikke pga. overvægt, men det betyder stadig meget for mig, at jeg nu har minimeret risikoen for at blive alvorligt syg. Nu har jeg forhåbentligt mange år foran mig endnu.

Operationen har givet overskud

44-årige Jette Sørensen er efter operationen gået fra at veje 111 kilo til i dag at veje 73 kilo, og den store fysiske forandring har givet hende et langt større overskud i det daglige. Nu er det aldrig et problem at komme op på cyklen og afsted på arbejde, ligesom meget andet også er blevet nemmere.

– Det er blevet meget mere behageligt at være i selskab med andre mennesker. Nu tør jeg at være mig selv, og jeg bekymrer mig ikke så meget om, hvad andre tænker eller mener. Jeg er bare glad og lykkelig for den udvikling, jeg har været igennem.

Beslutningen om at få foretaget operationen var et par år undervejs. Jette Sørensen havde flere gange forsøgt at tabe de mange ekstra kilo igennem traditionelle slankekure, men uden held og hun havde derfor svært ved at se en vej ud af overvægten. Så da en ven fortalte om sin operation hos Aleris-Hamlet, blev Jette Sørensens opmærksomhed vakt. Derfor opsøgte hun sin læge, der indstillede hende til at få foretaget en gastric bypass-operation, og grundet lange ventelister i det offentlige fik hun mulighed for at få operationen foretaget i privat regi på det offentliges regning.

– Min ven gav de varmeste anbefalinger til privathospitalet Aleris-Hamlet, så det var egentlig en ret let beslutning for mig at vælge dem. Jeg har følt mig tryg og i gode hænder under hele forløbet, også når jeg her efterfølgende har haft brug for sparring eller støtte.

Efter det store vægttab oplevede amagerpigen, at hendes hud på maven begyndte at hænge lidt. Derfor besluttede hun at kontakte Aleris-Hamlet igen for at få fjernet det overflødige maveskind. Og den beslutning har hun bestemt ikke fortrudt. – Jeg er simpelthen så glad. Nu tør jeg igen at gå i bikini om sommeren og bade i fitnesscenteret. Det gjorde jeg altså ikke før. Det har givet mig et kæmpe boost, og jeg er så tilfreds med begge operationer.

Det har været det hele værd

I dag er meget forandret for Jette Sørensen. Efter operationen besluttede hun at bryde med ægtemanden igennem små 20 år, og i dag er hun så småt begyndt at date igen. Hun har genfundet den gejst, der efterhånden var blevet gemt godt af vejen, og nu kan hun igen genkende sig selv, når hun kigger i spejlet. – Nu kan jeg også købe tøj i normale størrelser, og det er altså virkelig tilfredsstillende at føle sig som normal og ikke som overvægtig. Der er en masse identitet i det, og nu stikker jeg ikke udenfor på en dårlig måde.

Jette Sørensen mangler at tabe sig to kilo, inden målet om et samlet vægttab på 40 kilo er nået. Og selvom de sidste kilo også er de hårdeste, er hun fortrøstningsfuld. – Jeg fortsætter, indtil målet er nået. Det har jo været det hele værd.

Gastric bypass er en kikkertoperation, som kombinerer deling af mavesækken i to lommer med en delvis frakobling af tyndtarmen. Dermed opnås både øget mæthedsfornemmelse og en forringet evne til at optage føden hos den opererede, hvorved vægttab muliggøres over tid. Yderligere information findes på www.aleris-hamlet.dk

Læs mere her

tags: hospital, medicin, slank, overvægtig, følgesygdom, fitness, vægttab, sygdom, blodtryk,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar