fredag den 17. april 2015

Fra brandsår til brystforstørrelser: Kvindelig plastikkirurg får nyt job

41-årige Dorte Lyhne er tiltrådt som plastikkirurg hos privathospitalet Aleris-Hamlet. Her nyder hun at have fået muligheden for at følge patienten hele vejen. Ordet plastikkirurgi stammer fra det græske plastikos, der betyder at forme, og netop arbejdet med at skabe og forme menneskers ydre har altid draget Aleris-Hamlet Hospitalers nye plastikkirurg, Dorte Lyhne. Derfor var det også naturligt for hende at tage imod udfordringen på et privathospital. – Som plastikkirurg skal man ikke kun have gode fingerfærdigheder og anatomisk viden, men i høj grad også kreativ sans, og da jeg tidligere blandt andet har været et halvt år på kunstskole, føler jeg, at arbejdet med plastikkirurgi er perfekt for mig, forklarer Dorte Lyhne, der har over ti års erfaring med plastikkirurgi.

Med patienten hele vejen

I flere år har Dorte Lyhne arbejdet på forskellige offentlige sygehuse, men med skiftet til et privathospital er fulgt nogle iøjnefaldende forskelle. – En af de store er, at jeg får opbygget et makkerskab med patienten, da jeg står med hele forløbet, både før, under og efter en operation. Det er en fornøjelse at følge en patient og hjælpe ham eller hende med at opnå et udseende, som ofte har været et stort ønske i mange år. I det offentlige sundhedsvæsen deltog jeg typisk kun i en del af patientforløbet, og det kunne være utilfredsstillende, siger Dorte Lyhne.

– Jeg kan godt lide, at faget stiller store krav til mine kommunikative evner. Der skal være grundig forventningsafstemning og information, før man giver sig i kast med at ændre på kroppens kontur og form med kirurgi. Ellers risikerer man at få en utilfreds patient, uddyber Dorte Lyhne.

Hun påpeger, at der er stor forskel på, hvilke plastikkirurgiske operationer der udføres i privat og offentligt regi. I det offentlige drejer det sig stort set kun om rekonstruktionskirurgi som eksempelvis operationer for brandsår og ganespalte. Hos Aleris-Hamlet udføres derimod næsten udelukkende kosmetisk kirurgi. – I min tid på blandt andet Rigshospitalet arbejdede jeg med de forskellige underspecialer inden for rekonstruktiv plastikkirurgi, og jeg har fundet ud af, at den kosmetiske plastikkirurgikirurgi passer godt til mig, fortæller den 41-årige plastikkirurg.

Fordele som kvinde

Tidligere var plastikkirurgien et mandsdomineret fag, men i dag er der omtrent lige mange kvinder og mænd. Dorte Lyhne oplever, at der er nogle fordele ved at være kvindelig plastikkirurg. Eksempelvis er det ofte nemmere for en kvinde at vise sig i en intim situation over for en anden kvinde. Og så virker kvindelig empati og omsorg tillidsvækkende og beroligende i en operationssituation.

Dorte Lyhne arbejder med alle underspecialer inden for den kosmetiske plastikkirurgi. Blandt andet forstørrer og formindsker hun kvinders bryster, fjerner uønsket fedt og overskydende hud på for eksempel mave eller lår.

I fremtiden forventer hun, at fedttransplantationer kommer til at fylde meget. I dag kan man bruge fedttransplantation til brystforstørrende operationer, hvor man bruger patientens eget fedt fra lår og mave til at give fylde i brysterne. - Jeg tror også, at mikro- og nanofedttransplantation til ansigtet bliver populært. Det kan for eksempel lysne mørke rander under øjnene at komme en lille smule af patientens eget fedt ind under huden, eller det kan give et yngre og mere friskt look at få mere fylde i eksempelvis kinderne. Det er allerede stort i udlandet, og det bliver det også i Danmark, pointerer Dorte Lyhne.

Fakta: Aleris-Hamlet Hospitaler, der arbejder inden for mere end 40 specialeområder, er Danmarks største og bredest dækkende privathospital – med afdelinger i Esbjerg, Herning, København, Aalborg og Aarhus. Virksomheden indgår i Aleris, der med 8500 ansatte i Danmark, Norge og Sverige er Nordens førende private aktør inden for sundhed og omsorg.

Læs mere her

tags: hospital, Danmark, Sverige, Norge, København, Esbjerg, kunst, Herning, kirurgiske, udland, Aalborg, græske, sygehus, kreativ, sundhedsvæsen, anatomi, Ford, Fakta, kirurgi,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar