tirsdag den 2. august 2011

På lørdag er den helt store bryllupsdato

Når kirkeklokkerne rundt om i landet ringer om kap d. 6. august 2011, er det ikke uden grund. På lørdag er én af de absolut største dage i år, hvor brudepar siger ja til hinanden ved alteret, og lang tids forberedelse er gået forud for dagen.

En undersøgelse foretaget af Brudesalonen Kennedys, hvor 252 brude har svaret på et spørgeskema på nettet, viser, at de store bryllupsmåneder er august (19%)på en førsteplads, juni (17,5%) på andenpladsen og sommerferiemåneden juli på 3. pladsen med 11,1%.
?Maj var før i tiden den helt store bryllupsmåned, men da alle brudepar ønsker sig godt vejr på deres store dag, mener de fleste, at det er mere sikkert at satse på august måned. I august er de fleste kommet hjem fra sommerferie, det er stadig sommer og man kan derfor håbe på, at en del af dagen kan tilbringes udenfor,? forklarer Signe Marie Jeppesen, bryllupsplanlægger, designer og indehaver af Brudesalonen Kennedys ved Aarhus, og tilføjer, at ifølge undersøgelsen var maj måned i 2011 helt nede på 9,1%.
?Den 6. august er helt klart den største bryllupsdag for vores brude. Den dato har vi flere end 30 brude, der siger ja til deres udkårne i én af vores brudekjoler, så vi har pænt travlt i denne uge.?

At der disse år bliver lagt stor energi i bryllupsforberedelserne kan ses ved, at ud af undersøgelsens 252 brude, skal hele 13,5% først giftes i 2012 eller senere.
?De seneste år er det blevet mere almindeligt, at man bruger lang tid på forberedelserne af brylluppet. Specielt bruden er meget opmærksom på, hvad der sker på nettet, hvor hun kan få en masse idéer til sit eget bryllup, og det er nok også grunden til, at budgettet for f.eks. brudekjolen er blevet en del større. Undersøgelsen viser, at ca. 45% af brudene har et budget til brudekjolen på over kr. 7.500,- og vores erfaring siger, at det ikke gør noget, at det budget bliver overskredet. Det er ikke vigtigt, at kjolerne er billige i den forretning, hvor bruden køber kjolen - kun 27,4% prioriterer en lav pris, og det kommer faktisk bag på os,? siger Signe Marie.

At kjolen fortsat har meget stor betydning for bruden understreges ved at 85,7% af brudene lægger meget stor vægt på at få hjælp fra faguddannet personale (designere, skræddere etc), når drømmekjolen bliver valgt. Mulighed for at se forskellige typer kjoler understreges ved, at 77% af brudene prioriterer at vælge en forrretning med et stort udvalg af stilarter. De stilarter der falder mest i brudenes smag, er brudekjoler med de romantiske snit fra Sincerity (25,4%) og Justin Alexander, de elegante snit fra La Sposa (21,8%) og Pronovias (12,3%) og prinsessedrømmen i brudekjolerne fra Disney?s Fairy Tale Weddings (14,3%). Selvom de 5 mærker er brudenes favoritter, så er det tydeligt, at bruden anno 2011 er selvstændig og har et indre billede af drømmekjolen, for 49,2% fokuserer ikke ret meget på mærket.

Ifølge undersøgelsen er 43% mellem 26 og 30 år og det kan også mærkes hos Kennedys.
?Bruden ved oftest, hvad hun går efter, når hun bestiller tid til at prøve kjoler i de forskellige brudekjoleforretninger. Hun kender sin stil og sin smag, og det har sikkert også noget at gøre med, at hun er en voksen kvinde, der ved, hvad hun vil,? smiler Signe Marie, som sammen med Kennedys´ skræddere skal have kjolerne dampet og presset inden på fredag, hvor de bliver hentet af forventningsfulde brude, der dagen efter skal sige ja til deres udkårne ved alteret.

(Undersøgelsen er foretaget af Brudesalonen Kennedys via SurveyMonkey i perioden fra august 2010 til maj 2011.)

Læs mere her

tags: 2010, 2011, selvstændig, roman, 2012, Disney, bryllup, prinsesse, energi, sommerferie,

1 kommentar:

  1. Det ser ud til at tendensen er den samme i Udlandet ifølge slottet Hattonchatel Chateau, som vi kender fra tv-udsendelsen "Stjernerne på Slottet".
    Hattonchatel Chateau har specialiseret sig i romantiske bryllupper i udlandet

    SvarSlet