torsdag den 7. oktober 2010

Hvor bliver den danske certificering af økologiske plejeprodukter af

Andre lande gør det men hvor bliver Danmark af!!!

Det dukker med jævne mellemrum op i pressen at vi dagligt udsætter vores krop for utallige hormonforstyrrende stoffer og Fødevareinstituttet har nu fastslået, at den samlede cocktailvirkning af disse stoffer fra både fødevarer og plejeprodukter, er mere skadelig end først antaget.
Desuden findes der mange plejeprodukter på det danske marked, som profilerer sig på at være økologiske, selvom indholdet af økologiske ingredienser udgør en meget lille del af indholdet. Dette blev blandt andet dokumenteret i 24–Timer den 9. oktober 2007, hvor forskellige såkaldte økologiske shampooer blev indkøbt under det Forbrugerrådet bagefter har kaldt vildledende markedsføring/rådgivning.

Med denne viden er det svært at forstå, at der endnu ikke er udviklet en dansk/europæisk certificering til plejeprodukter, som det er tilfældet med "Ø–mærket" til fødevarer – og at der tilsyneladende ses gennem fingre med vildledende markedsføring overfor forbrugerne.

I Danmark har vi miljømærkerne EU blomsten og Svanemærket, men disse mærker har intet med økologi at gøre, hvilket mange forbrugere fejlagtigt tror, da de netop er de eneste mærker der brandes overfor danske forbrugere, når man kigger på hudpleje og kosmetik.
Den manglende økologiske certificering til plejeprodukter, gør det umuligt for forbrugere der vil økologien, at gennemskue produkterne på markedet og derfor dukker der nu produkter op på det danske marked med udenlandske certificeringer da bl.a. England og Australien har set vigtigheden i at give forbrugerne ren besked og har derfor udviklet yderst strenge økologiske certificeringer til andet end fødevarer.

Uoverskueligheden er baggrunden for at Verde.dk, som en af de første butikker i landet, har taget sortimentet fra det engelske Essential Care på hylderne og de har øjeblikkelig fået kundernes positive reaktion at mærke.
"Forbrugerne vil have troværdighed og det er svært at få, når der ikke er nogen kontrol med de økologiske plejeprodukter, derfor har vi stor succes med Essential Care her i Verde. Vores kunder har svært ved at gennemskue alle de såkaldte økologiske og naturlige produkter på markedet og føler sig lidt snydt når de opdager, at indholdet kun består af 10 % økologiske ingredienser og dette viser at en dansk/europæisk økologisk certificering vil være på sin plads. Garantien for hvilke ingredienser der er i produkterne er alfa omega og da Essential Care består af ca. 35 certificerede produkter, dækker den hele familiens behov" fortæller Nina Ziebell fra Verde.
Essential Care er certificeret via Soil Association og for at opnå Soil Association symbolet skal produktet bestå af 70 100 % økologiske ingredienser.
"Vi ønsker at give vores kunder ren besked om de produkter vi sælger og da produkterne fra Essential Care er certificeret efter en af de strengeste økologiske certificeringer i verden, var det et naturligt valg for os at tage serien på hylderne" fortsætter hun.

Dorthe Lambæk fra firmaet Wienerwaltz ApS, der står bag forhandlingen af Essential Care, har valgt at introducere serien på det danske marked, da certificering er den eneste rigtige udvikling indenfor økologi og plejeprodukter.
"Da ca. hvert 10. drengebarn fødes med misdannelser og da et stadig stigende antal par ikke kan få børn naturligt, er det ikke for tidligt, at vi tager alle de kemiske og skadelige stoffer som vi omgiver os med alvorligt", udtaler Dorthe Lambæk.*

*Kilde: Informationscenter Miljø & Sundhed og Fødevareinstituttet

Læs mere på www.soilassociation.org eller www.essential–care.co.uk

Kontakt os gerne for yderligere information

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar